ابلاغ سیاست‌های تحولی آموزش‌های عالی کوتاه‌مدت علمی‌کاربردی

۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۰ کد : ۶۶۸۱۳ اخبار دفتر
تعداد بازدید:۴۰۰

در هفتاد و دومین و هفتاد و سومین جلسات کارگروه دوره‌های آموزش عالی کوتاه مدت کمیته تخصصی علمی کاربردی شورای گسترش آموزش عالی، با حضور دکتر کشت کار معاون آموزشی دانشگاه و رئیس کارگروه و سایر اعضای کارگروه سیاست‌های تحولی آموزش‌های عالی کوتاه‌مدت علمی‌کاربردی به تصویب رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر بیگدلی راد سرپرست دفتر آموزش‌های کوتاه مدت و دبیر کارگروه با اعلام این خبر افزود: جهت تحقق ماموریت‌های محوله دانشگاه در نیل به سرآمدی دانشگاه جامع علمی کاربردی در آموزش‌های عالی علمی کاربردی، رفع نیازهای آموزشی عالی مهارتی بازار کار، اصلاح و بهبود محیط کسب و کار و اشتغال کشور، تدوین و اجرای دوره‌های موردنیاز نظام صلاحیت حرفه‌ای با توجه به ارتقاء سطح علمی و مهارتی مشاغل و احصاء چالش‌های موجود در حوزه آموزش‌های عالی کوتاه مدت علمی کاربردی طی جلسات کارشناسی متعدد و با مدنظر قرار دادن اسناد بالادستی همچون اساسنامه، سند راهبردی و طرح آمایش آموزش عالی مهارتی و امعان نظر به پیشنهادات شورای هم‌اندیشی روسای مراکز استان‌ها و همچنین پیشنهادات واحدهای استانی و مراکز آموزشی، سیاست‌ها و راهبردهای مناسب و تحول‌آفرین در حوزه دوره‌های آموزش عالی کوتاه مدت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در پایان سیاست‌های تحولی آموزش‌های عالی کوتاه‌مدت علمی‌کاربردی طی 14 بند ذیل تصویب و به واحدهای استانی ابلاغ شد. هچنین مقرر گردید که واحدهای استانی دانشگاه برنامه‌های سال 1402 خود را بر اساس این سیاست‌ها تنظیم نمایند.

  1. ضرورت تدوین و اجرای دوره‌های‌کوتاه‌مدت،‌ تک‌درس و تک‌پودمان در سطح آموزش عالی مبتنی بر طرح آمایش علمی‌کاربردی (نیازهای آموزشی مشاغل و تخصص‌های موردنیاز استان و کشور)
  2.   بازنگری دوره‌های کوتاه‌مدت، تک‌درس و تک‌پودمان مبتنی بر سیاست شماره 1
  3.  برنامه‌ریزی برای مهارت‌افزایی و ارتقاء توان اشتغال‌پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها با ارائه بسته‌های آموزشی و پودمان‌های تکمیلی- تخصصی (ترجیحاً با همکاری دانشگاه‌ها)
  4. توسعه تعاملات با دستگاه‌های ‌اجرایی، سازمان‌ها، اتحادیه‌ها و ... (ترجیحاً دارای تسهیلات و بودجه اشتغال) جهت تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی و ارائه الگوی اجرایی متناسب با جوامع هدف
  5. همکاری با دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های نظام مهندسی، اتحادیه‌ها، اسکودا، کانون وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری، صاحبان حرف و صنایع و... جهت اجرای دوره‌های بدو خدمت، ضمن خدمت، بازآموزی و ارتقاء
  6. تدوین و اجرای دوره‌های تخصصی مکمل متناسب با سطوح 4 و بالاتر صلاحیت حرفه‌ای (مطابق چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی مصوب 19/11/1401 هیات محترم وزیران) و اجتناب از ورود به دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای پایین‌تر از سطح 4
  7. استفاده از شیوه اجرای آموزش‌های ترکیبی در کنار آموزش حضوری با بهره‌گیری از شبیه‌سازها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها
  8. تدوین و اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت، تک‌درس و تک‌پودمان بین‌المللی به ویژه کشورهای منطقه
  9. ایجاد بسترهای قانونی لازم جهت تجمیع دوره‌های آموزش عالی تکمیلی بین سطوح تحصیلی
  10. برنامه‌ریزی برای اعتباربخشی ملی و بین‌المللی گواهی‌نامه‌های دوره‌های کوتاه‌مدت، تک‌درس و تک‌پودمان
  11. ‌بازاریابی، تبلیغات و برندسازی دوره‌های کوتاه‌مدت، تک‌درس و تک‌پودمان با تاکید بر کیفی‌سازی
  12. تقویت نقش واحدهای استانی در طراحی و اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت، تک‌درس و تک‌پودمان با رویکرد تقسیم کار و تفویض تدریجی اختیار بر مبنای ارزیابی عملکرد
  13. افزایش درآمد حاصل از اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت، تک‌درس و تک‌پودمان در سال 1402 به میزان حداقل دو برابر سال گذشته در هر استان (در چهارچوب نُرم دانشگاه)
  14. بازمهندسی، تبیین و تسهیل فرآیندهای مرتبط با دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت (تدوین و تصویب برنامه درسی، تعیین شهریه، صدور مجوز، مدرسان، نظارت و ...)

( ۷ )